
ISO 26000:2010 и SA 8000
Управление на социалната отговорност
Подпомага организациите в допринасянето за устойчивото развитие и насърчава спазването на нормативните изисквания и общото разбиране в областта на социалната отговорност
Приложение и изисквания
Стандартът ISO 26000:2010 Guidance on social responsibility (БДС ISO 26000:2012 Указания за социална отговорност) предоставя насоки за основните принципи на социалната отговорност и тяхната идентификация и основните въпроси, свързани със социалната отговорност, включително и социално отговорното поведение в организацията. Той не е предназначен за разработване и сертифициране на системи за управление на социалната отговорност. ISO 26000:2010 е прегледан през 2019 г. и е потвърдена актуалността му.
Стандартът дава насоки за всички видове организации, независимо от техния размер или местоположение, за:
- понятия, термини и определения, свързани със социалната отговорност;
- тенденции и характеристики на социална отговорност
- принципи и практики, свързани със социалната отговорност
- основните въпроси и проблемите на социалната отговорност
- интегриране, прилагане и насърчаване на социално отговорно поведение в рамките на организацията, включително и чрез прилагани политики и практики;
- идентифициране и ангажимент по отношение на заинтересованите страни
- ангажимент по отношение на обмена на информация, свързана със социалната отговорност и за осъществяването на комуникация
При прилагането на ISO 26000:2010, е препоръчително организацията да взема предвид обществото, околната среда, правни, културни, политически, организационни и икономическите условия.
SA 8000 е независим стандарт, определящ изискванията по отношение на системи за управление на социалната отговорност и е предназначен за извършване на сертификация на такива системи. Стандартът е създаден от Social Accountability International (SAI) и се базира на Декларацията на ООН за правата на човека (UN Declaration of Human Rights), конвенции на МОТ (Международната организация на труда), Конвенцията на Обединените нации за правата на детето и приложими нормативни изисквания. Изискванията на този стандарт са приложими за всяка организация независимо от големината, дейността или местоположението й.
Стандартът дефинира изисквания, свързани с:
- ограничаване на детски труд (забрана за наемане)
- забрана за извършване на принудителен труд
- осигуряването на здравето и безопасността при работа
- свободата на сдружаване и правото на колективно договаряне (сформирането и членство в профсъюзи)
- дискриминация по отношение пол, етнос, религиозна принадлежност и др.
- спазване на приложимите изисквания за работно време
- възнаграждение
- дисциплинарни практика
Съвместимост
Съгласно правилата за сертификация, стандартът ISO 26000 не подлежи на сертификационен одит. Възможно е да бъде извършена независима проверка от външен орган за оценка на прилагането на изискванията.
Сертифициране на внедрената СУКСОУТ може да бъде извършено единствено спрямо SA 8000.

Ползи
ISO 26000 е предназначен да подпомогне организациите в допринасянето за устойчивото развитие и да насърчи спазването на нормативните изисквания и общото разбиране в областта на социалната отговорност. Стандартът е предназначен за насърчаване на общо разбиране в областта на социалната отговорност, и да допълни други инструменти и инициативи за социална отговорност, а не да ги замени. Подходящ е за формиране на политика за обществени дейности.
Изпратете вашето запитване
Често задавани въпроси
Сертифицирането на системи за управление по ISO стандарти демонстрира пред Вашите ключови заинтересовани страни, че имате структуриран, стабилен и добре управляван бизнес, който е готов за развитие. Поддържайки валиден ISO сертификат, Вие доказвате ангажимента на Вашата организация за постигане на бизнес целите и повишавате доверието на клиентите и партньорите във Вашите продукти/услуги.
Общите ползи за всяка организация включват повишена ефективност, намалени разходи, подобрена удовлетвореност на клиентите, повишаване ангажимента на персонала, намалени бизнес рискове и предимство при участия в обществени поръчки. Всеки стандарт има и специфична добавена стойност – защита на системите, данните и сигурността, защита на бизнеса от прекъсвания и сривове, редуциране на въздействието върху околната среда, поддържане на здравословна и безопасна среда за работа на персонала и други.
Свържете с нас, за да Ви разясним конкретните ползи и да Ви съдействаме за избор на подходящите за Вашата индустрия стандарти.
ISO сертификацията има значителни ползи и е приложима за компании от всички сфери на индустрията, както и за организации от публичния сектор. ISO стандартите са приложими за всички организации, независимо от вида, големината и естеството на предоставяните продукти и услуги. Сертификацията може да бъде извършена за организации с дългогодишен опит и за start-up компании. Някои стандарти (например ISO 20000-1) са с по-тесен обхват на приложимите за сертификация услуги, като това не изключва изискванията на стандарта да бъдат внедрени в организация, без да бъдат сертифицирани. Свържете с нас, за да Ви съдействаме за избор на подходящите за Вашата индустрия стандарти.
Сертификацията е процес на оценка от сертифициращ орган на съответствието на система за управление, покриваща конкретни процеси и предоставяне на услуги/продукти, спрямо изисквания на конкретен стандарт/и (ISO 9001, ISO 27001, ISO 20000-1, ISO 22301 и т.н.). Процесът на оценка се нарича сертифициращ одит и приключва с вземане на решение от сертифициращата организация за издаване на сертификат на сертифицираната организация за съответствие на системата за управление с изискванията на конкретния стандарта.